ارزیابی یک ترکیب دارویی جدید برای مبارزه با COVID-19 

26 مه 20 - سیستم بهداشت و درمان Montefiore از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، مرحله بعدی آزمایش ACTT[1]  را برای ارزیابی گزینه های درمانی برای افراد مبتلا به عفونت شدید COVID-19، آغاز می کند. این کارآزمایی جدید، معروف به ACTT 2 ، توسط مؤسسه ی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی (NIAID) ، که بخشی از انستیتوی ملی بهداشت است، حمایت می شود.

در ماه مارس، Montefiore اولین مکان در نیویورک بود که به این کارآزمایی چند مرکزی برای ارزیابی Remdesivir - یک داروی ضد ویروس با طیف گسترده که به صورت داخل وریدی تجویز می شود- پیوست. نتایج اولیه ی این کارآزمایی که ماه گذشته اعلام و روز جمعه در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد، نشان می دهد که بیماران مبتلا به COVID-19 که Remdesivir دریافت کرده اند در طی متوسط 11 روز ​​در مقایسه با 15 روز برای بیماران در گروه دارونما، از نظر آماری بهبود قابل توجهی یافتند. از 1063 شرکت کننده در این کارآزمایی بالینی، 91 نفر از آنها( تقریباً 10٪ ) از Montefiore و کالج انیشتین بودند.

پس از نتایج امیدوار کننده ی Remdesivir ، کارآزمایی دوم بصورت تصادفی و دو سو کور بر روی استفاده از Remdesivir  بهمراه baricitinib یا دارونما آغاز می شود. داروی Baricitinib، برای کاهش التهاب همراه با آرتریت روماتوئید تجویز می شود. محققان می خواهند بدانند که آیا baricitinib همراه با Remdesivir می تواند از بروز "طوفان سیتوکین" ناشی از التهاب بیش از حد،- که در هنگام واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت کروناویروس ایجاد می شود و می تواند برای ریه ها و سایر قسمت های بدن افراد مبتلا به COVID-19 تهدید کننده باشد- جلوگیری کرده و یا آن را کاهش دهد؟

دکترBarry Zingman ، استاد کالج انیشتین و مدیر کلینیک بیماری های عفونی در سیستم سلامت  Montefiore، گفت: آنچه ما را نگران می کند این است که در بعضی از افراد پاسخ ایمنی به کرونا ویروس می تواند کشنده تر از خود عفونت باشد و هنوز هیچ درمانی شناخته شده ای برای این مورد وجود ندارد. استفاده از baricitinib ، در آزمایش ما ممکن است التهاب مربوط به COVID-19 را کاهش دهد و ترکیب baricitinib با Remdesivir ممکن است یک گزینه ی درمانی حتی مؤثرتر برای افرادی باشد که به شدت از این بیماری رنج می برند.

دکتر Zingman، بر مطالعه ی اصلی Remdesivir در Montefiore نظارت داشت و در حال مطالعه ی ACTT 2 ، را هدایت خواهد کرد.

بیمارانی که در ACTT 2 ثبت نام کرده اند در بیمارستان بستری بوده و عفونت کروناویروس آنها به روش آزمایشگاهی اثبات شده است، این افراد دچار عوارض ریوی از جمله تنگی نفس در هنگام تنفس بودند، نیاز به اکسیژن اضافی داشته، رادیوگرافی قفسه سینه ی آنها غیر طبیعی بود که نشان دهنده ذات الریه یا نیاز به دستگاه تنفس مکانیکی است. تمام بیماران تا 10 روز Remdesivir را به صورت داخل وریدی دریافت می کنند. نیمی از بیماران baricitinib خوراکی و نیمی دیگر دارونمای خوراکی را تا 14 روز دریافت می کنند.

 داروی Remdesivir ، توسط شرکت Gilead Science و دارویBaricitinib  توسط شرکت الی لیلی تولید شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200526/Montefiore-and-Einstein-evaluate-a-new-drug-combination-to-fight-COVID-19.aspx

 



[1] the Adaptive COVID-19 Treatment Trial